10 kilometer hardlopen in Amsterdam

Zoals jullie misschien wel weten ben ik al een poosje aan het hardlopen. Vorig jaar heb ik in Breda tijdens de Singellloop 5 kilometer gelopen. En dit jaar was het tijd voor een beetje meer. Samen met de MeeùsRunClub heb ik getraind voor de 10 kilometer tijdens de recreantenloop van het EK atletiek door het centrum van Amsterdam

Afgelopen zondag was het zo ver. Samen met 120 andere leden van MeeùsRunClub verzamelden we bij restaurant Bosch aan de in Amsterdam. Vanaf daar vertrokken we met een rondvaartboot richting het Rijksmuseum. Onderweg werden we voorzien van koffie, broodjes en yoghurt voor een goede ondergrond.

Eenmaal aangekomen liepen we onder het Rijksmuseum door naar het Museumplein. Daar was de start en toen begon de spanning toch echt te komen. Ik heb wel getraind maar gemiddeld 5 à 6 kilometer dus nog lang geen 10. Het was ook behoorlijk warm vandaag. Maarja klaar voor de start, adem in en gaan..

De route was prachtig door het centrum van Amsterdam. Over de Albert Cuypstraat, langs de Amstel, over de grachten en een rondje Vondelpark. De finish lag onder het Rijksmuseum. De tocht was eigenlijk overleven maar het gaf ook een enorme kick om dit mee te mogen maken. Ik heb totaal niet op mijn tijd gelet maar in 1.20:50 heb ik het volbracht. Wat was ik blij maar vooral uitgeput.

We liepen terug naar de boot en daar kregen we een lekkere noodlemaaltijd en koude drankjes om bij te komen. Op de boot konden we lekker bijkomen en we vervolgden de tocht naar het Olympisch Stadion. Daar vond het EK atletiek plaats en we kregen toegangskaarten om het evenement te bezoeken.

Deze finaledag van het EK liepen de mannen en vrouwen de 4x 100 meter estafette en de vrouwen liepen de 1500 meter. Op deze onderdelen liepen Nederlanders mee. Maar er waren nog meer finales. Vooral de estafette finale van de vrouwen was geweldig want we wonnen goud!

Inmiddels was het 6 uur en vond ik het tijd om naar huis te gaan. Door treinen die uitvielen en het missen van de bus was ik pas ruim twee uur later thuis. Toen was het douchen en languit op de bank. En slapen. Moe maar voldaan en toch wel trots dat ik het heb gedaan!!