Wat te doen bij burn-out klachten?

Een op de zeven werkende Nederlanders heeft last van burn-outklachten als oververmoeidheid en emotionele uitputting

Een op zeven hè dat is best wel veel! Gelukkig wordt er steeds meer over dit onderwerp gepraat en geschreven. Maar toch ervaren veel mensen het nog altijd als een taboe.

Ik schrijf dit artikel omdat ik zelf merk dat ik de laatste tijd teveel hooi op mijn vork heb genomen of gekregen. Soms kies je niet voor je werktaken maar krijg je ze in de schoot geworpen. Eerst denk je nog wat een mooie kans dat ik dit mag doen. Dan wordt het druk en neem je het mee naar huis. ’s Nachts lig je wakker en maalt het door je hoofd. Toch blijf je doorgaan omdat je wilt laten zien dat je het wel kan. Tot het moment dat de bom barst…
Nu ik dit schrijf zit ik al een paar dagen thuis en voel me wel wat beter.
Ik geef je nu een paar tips die mij op dit moment erg helpen en ik hoop dat jij er wat aan hebt als je dit bekend voor komt!

Praten, praten, opschrijven
Praat met familie, vrienden maar vooral met leidinggevende. Loop niet te lang door met je klachten. Zodra je merkt dat je werk mee naar huis neemt trek aan de bel. Anders ben je misschien te laat..
Wat mij ook helpt is dingen opschrijven: wat ging wel goed, lijstjes met dingen je nog moet doen. Maar misschien ook een lijstje wat ging minder en waar moet ik aan werken. Hou dit lijstje klein en werk eraan. Een goed voorbeeld is de Mascha Planner. Dit is een agenda, planner en notitieboek in een. Binnenkort een review!
Vanmorgen kreeg ik de ingeving om mijn gevoel op te schrijven. Dus daarom deze blog.

Ontspannen
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste. Deze week heb ik vooral veel geslapen en Netflix gekeken. De serie New Girl is echt een aanrader!
Maar ik heb ook lekker met mijn snoet in de zon gezeten achter het glas. Zodra het weer het toeliet ben ik ook naar buiten gegaan. Lekker de wind en zon op je huid voelen. Beweging zorgt ervoor dat gelukshormonen vrijkomen. Neem thuis een kop warme thee en chocolade want dat zorgt voor dat zelfde gelukshormoon.
Lekker een ontspannen boek lezen. Geen hoogstaande lectuur maar kies iets vermakelijks. Ik lees nu de biografie van Jan Boskamp. Een echte Rotterdammer die zegt wat hij denkt en andersom.

Voeding en supplementen
In een eerdere blog kon je lezen dat ik bezig ben om koolhydraatarm te eten. Oké ik geef toe in de afgelopen weken heb ik veel gezondigd. Puur omdat ik niet lekker in me vel zat en geen puf had om te koken. Dus werd er weer eten besteld en slecht gegeten.. stommmm!! Deze week heb ik de draad weer opgepakt. Ik eet veel groente, verse soep, eieren en goede vetten. Op Facebook gad ik je een code voor 5 euro korting bij Picnic.

Behalve voeding gebruik ik natuurlijk ook de oliën en supplementen van YOR Health. Allemaal organic met het NDS en USDA keurmerk, plantbased, biologisch en niet op dieren getest. Wat ik nu het meest gebruik is:

Duffuser met clearmind olie. Water in de diffuser met een paar druppels olie en genieten maar. Clearmind bestaat uit pepermunt, lavendel en rozemarijn. Dit zorgt voor ontspanning, minder stress en werkt beter dan ibuprofen en paracetamol.
Behalve deze olie kan je ook kiezen voor lavendel, limoen, myrthe, marjolein of wierook.

Berryblast. Een natuurlijk energie drank met 19 natuurlijke fruitsoorten en bessen. Dit geeft je energie echt een boost en per zakje minde dan een gram suiker.

Supergreens. Een echt frui en groentebom. Per glas krijg je maar liefst 24 porties groente en fruit binnen. Het verschoont je lijf en is uitstekend voor immuunsysteem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *